مصاحبه از منوچهر هادی در باره سریال عاشقانه ... اينروزها درگير ساخت سريال «عاشقانه» هستيد.کار به کجا رسيد؟ توزيع کي انجام خواهد گرفت؟
روزنامه همدلي/ منوچهر هادي کارگردان پرکاري است. جوان و پرانرژي. از دسته کارگردانهايي که وقتي توليد فيلمشان به پايان ميرسد به سرعت سراغ پروژه ديگري ميروند و به اصطلاح خودشان را گرفتار ميکنند. هادي که از ابتداي نوروز با «من سالوادور نيستم» گيشه سينماهاي کشور را به آتش کشيده بود درست در ايام شروع جشنواره فيلم فجر پارسال، فيلم «کارگر ساده نيازمنديم» را کليد زد. فيلمي که از همان ايام آن را بهترين کار خود ميدانست. بعد از آن امسال درگير توليد سريال «عاشقانه» شد که يکي از پرستارهترين سريالهاي چند سال اخير شبکه نمايش خانگي است. به بهانه سريال «عاشقانه» و «کارگر ساده نيازمنديم» با او گفتوگويي انجام دادهايم.
اينروزها درگير ساخت سريال «عاشقانه» هستيد.کار به کجا رسيد؟ توزيع کي انجام خواهد گرفت؟
از هفتههاي اول بهمنماه سريال توزيع خواهد شد. تا چند روز آينده هم ارشاد مجوز سه قسمت ابتدايي را صادر خواهد کرد. به نظرم «عاشقانه» يکي از سريالهاي ماندگار خواهد بود. نه به دليل اينکه من کارگردان آن هستم بلکه بخاطر گروه بازيگرانش. تيم بازيگري بينظيري در آن جمع شدهاند که کمتر ميتوانيد آنها را در يک کار کنار هم ببينيد. مثلا ساره بيات در سالهاي اخير سختگيرتر شده است. يا هومن سيدي و پانتهآ بهرام و محمدرضا گلزار و مهناز افشار. از اين نظر تيم بازيگري بينظيري در اين سريال در کنار هم جمع شدهاند که «عاشقانه» را تبديل به سريال بينظيري خواهد کرد.
جدا از بحث تيم بازيگري، از نظر داستان کار چطور پيش رفته است؟
تيم نويسندگي کار يعني آقايان عليرضا کاظميپور و سعيد جلالي متن جسورانهاي نوشتهاند. چون سريال در شبکه نمايش خانگي توزيع خواهد شد سختگيريهاي معمولي که براي مثلا تلويزيون وجود دارد اينجا نبود و آنها هم سعي کردند تا بيپرواتر بنويسند. از اين نظر هم سريال امتياز خوبي خواهد داشت.
بحث توليد سريال ناگهان مطرح شد و به جريان افتاد. همه چيز زود رسانهاي شد و پيش رفت.
به اين صورت نبود. مدتها يا ماهها ما به دنبال جذب سرمايه بوديم که در سکوت خبري اتفاق افتاد. بعد از آن مسئله پروانه نمايش بود که براي آن بسيار اذيت شديم.
گير پروانه سر چه چيزي بود؟
بيشتر بخاطر موضوع و اتمسفر سريال بود. سريال فضاي شيکي دارد. اساس داستان مربوط به طبقه مرفه جامعه است و در طول سريال هم تمام لوکيشنها شيک بودند و گروه بازيگري هم با سرولباس مرتب حاضرند. کروات زده و شيک. البته اين بخاطر الزامات قصه است که اين شکل طراحي انجام گرفته است.
در مورد حضور بازيگران ستاره در سريال صحبت کرديم. جنس بازيها به چه شکل بود؟
بازيها بينظير و يکدست است. سه قسمت اول سريال آماده توزيع شده، فکر ميکنم با توزيع اين سه قسمت استقبال خوبي از آن به عمل بيايد. تلاش کرديم در صورت استقبال از سريال فصل دوم آن را هم آماده کنيم.
لوکيشن سريال در تهران بود؟
بخشي در شمال فيلمبرداري شد. که در قالب قسمتهاي چهار و پنج سريال آنها را خواهيد ديد.
سال گذشته تازه ساخت فيلم «کارگرساده نيازمنديم» به پايان رسيده بود که با هم گپي زديم. از فيلم راضي بوديد و آنرا بهترين کار خودتان ميدانستيد. اينروزها فيلم چه جايگاهي دارد؟ بخصوص که در جشنواره فيلم فجر امسال آنرا نمايش خواهيد داد.به تازگي هم که تيزر فيلم منتشر شده اثر خوش ريتمي به نظر ميآيد.
نسخه اوليهاي که از فيلم تدوين شد 127دقيقه بود. اما در نهايت آن را به 97دقيقه رساندم. در واقع بخشي از کارگرداني من در اين فيلم روي ميز تدوين اتفاق افتاد. در جواب سئوالتان بايد بگويم بسيار از فيلم راضي هستم. همين تدوين مجددي که زمان آن را به 97 دقيقه رساند نزديک پانزده روز از وقت مارا گرفت اما چون به فيلم اعتقاد دارم و ميدانم که اثر خوبي خواهد بود براي تدوين مجدد آن دو هفته صبر کردم. فيلم يکدستي شده است. انتخاب لوکيشنها و محلات جنوب شهر در پيش برد قصه نقشي اساسي داشت. چون فضاي لوکيشنها به صورتي بود که حتي روي دکوپاژ هم تاثير ميگذاشت.
تاثير لوکيشنها روي دکوپاژ و ميزانسن به چه صورتي بود؟
محلات جنوب شهر مثلا شوش و حوالي آن به علت حجم جمعيت و رفت و آمد زياد مثلا اجازه استفاده از کرين را به کارگردان نميدهند. در واقع چون زمان کمي در اختيار داريد تا قابها و نماهاي دلخواهتان را بگيريد شکل استانداردي کار فرق هم ميکند. فيلمبردار نقش بسيار مهمي در کنار شما دارد و ضرباهنگ اين پلانها کاملاً چيز ديگري ميشود. بر همين اساس اين نوع فضاسازي و اتمسفر روي هر پلان فيلم که در اين نوع بافت فيلمبرداري شد تاثير خود را گذاشته است. اما در نهايت از نتيجه با تمام سختيهايش راضيام چون روزبه رايگا مدير فيلمبرداري فيلم بسيار جسور و خلاق است و در کنار او بودن به کيفيت کار کمک ميکند.
نقش اصلي فيلم را بهرام افشاري بر عهده گرفته است که از بازيگران جوان و خلاق تئاتر در طي سالهاي اخير است. پيشتر هم گفته بوديد بازي او در اين فيلم ديده خواهد شد.
حالا معتقدم که بهرام افشاري بايد حداقل کانديد بازيگري شود. بسيار براي اين نقش سختي کشيد. او 90 روز
قبل از فيلمبرداري مربي لهجه داشت تا بتواند ترکي را به خوبي و با لهجه صحبت کند. سختيهاي بسياري به خود داد. غير از اين چون اصالتاً ترک زبان نيست در لحظاتي که دوست داشت بداهه چيزي را به نقش اضافه کند دچار سختي و مشکل ميشد چون مجبور بود معني درست کلمه و نحوه تلفظ آن را بپرسد. همين باعث ميشد تا انرژي دوبرابري براي هر سکانس بگذارد. او از همان ابتدا هم براي بازي در اين فيلم قرار داد سفيد امضا کرد تا بتواند کمکي به روند توليد کرده باشد. همه بچهها با سختيهاي اين فيلم کنار آمدند و نصف قراردادهاي معمول بستند تا کمکي به من کرده باشند براي ادامه کار. و بيشتر گروه بيش از شش ماه بعد مبالغ دستمزدشان را دريافت کردند. فيلم از اين نظر هم پروژه سختي بود.
فيلم با اين تدوين مجددي که کردهايد از نظر محتوايي که تغيير چنداني نکرده؟ چون گفته بوديد فيلم بسيار تلخي است.
نه. داستان همچنان تلخ است. اين فيلم تقابل قشر سرمايهداري با طبقه کارگر است. برجساز اين فيلم با بازي آتيلا پسياني خودش از کساني است که سالها قبل به عنوان يک کارگر کارش را آغاز کرده و حالا تبديل به مرد متمولي شده است. او در دل طبقه پايين رشد کرده و تقابل او و بهرام افشاري در نقش يک کارگر که به تازگي از شهرستان به تهران آمده کليت فيلم را رقم ميزند. بخصوص که اينروزها در جامعه کنوني پول حرف اول را مي زند. شما با پول هرکاري ميتوانيد انجام بدهيد.
پس عاقبت خوبي براي شخصيتهاي اصلي فيلم نخواهد افتاد.
در آخر فيلم شخصيتهاي اصلي عاقبت بخير نميشوند، اما از لحاظ درام آنها قهرمان هستند. تلخي که در موردش حرف زديم در ذات اين فيلم تنيده شده است. حتي در لحظاتي که شما به سکانسي ميخنديد يا فضاي شادي هم ميبينيد، در انتها غمي در آن لحظات وجود دارد. غمي که متاثر از سرنوشت اينطور آدمهاست.