سینما به بازیگری چون محمدرضا گلزار نیاز دارد
علی سرابی: نمیخواستم بگویند عجب بازیگری، چه نقشی دارد!
حضور آقای گلزار برای سینما همین است و سینما به چنین بازیگرانی نیاز دارد. خیلی جاهای دنیا مردم اصلا به نام بازیگر یک فیلم را میشناسند. ضمن اینکه حضور محمدرضا گلزار در «خشکسالی و دروغ» حتی اسم محمد یعقوبی و متن او را در سینما بر سر زبان میاندازد.
سرابی که پس از تجربهی همکاری با مهدی پاکدل، احمد مهرانفر و پیمان معادی در سه دوره اجرای نمایش «خشکسالی و دروغ» در نسخهی سینمایی این اثر با محمدرضا گلزار همبازی شده است، در گفتوگویی با خبرنگاران ایسنا، از تجربهی حضور در نسخهی سینمایی «خشکسالی و دروغ» و مقایسهی آن با نسخهی تئاتری سخن گفت.
او در این مصاحبه که مشروح آن را در ادامه میخوانید، دربارهی حضور گلزار و اینکه اگر مسئولیت برعهدهی او بود، گروه دیگری را برای بازی انتخاب میکرد، از درآمد خوباش در تئاتر و بیاثر شدن سریالهای تلویزیونی هم صحبت کرد.
شاید اینها بخاطر حضور بازیگری است که به عنوان یک سوپر استار شناخته میشود و در تبلیغات هم روی بازی محمدرضا گلزار و بازگشت او مانور داده شده است.
به همین دلیل است که میگویم یک برداشت متفاوت اینجا رخ داده و این از پیش تولید تا پس از تولید وجود داشت. در حالی که «خشکسالی و دروغ» سه دوره اجرا شده، بسیار پرمخاطب (عام و خاص) بوده و بازیگران بزرگی در آن بازی کردهاند تا جایی که در نسخهی سینماییاش هم محمدرضا گلزار بازی کرده است. این کار خیلی حرف برای گفتن دارد چون حتی تئاتر «خشکسالی و دروغ» دو بار در دولت قبلی توقیف شد و همه ما برای آن توضیح دادهایم. این خیلی بد است که در تبلیغات استفادههای ابزاری ببینیم.
تغییر گروه بازیگران و همکاری با محمدرضا گلزار چطور بود؟
در اینجا نمیخواهم بحث مقایسه را مطرح کنم که چه کسی بهتر بود و نبود. من در «خشکسالی و دروغ» در میان آقایان با احمد مهرانفر، پیمان معادی و مهدی پاکدل بازی کردم و با خانمها هم باران کوثری، سحر دولتشاهی، رویا دعوتی و پگاه آهنگرانی. هر کدام یک جور برداشت از متن و یک جور آکسان داشتند و همه هم خوب بودند. آخرین همکاری در سینما هم با گروهی دیگر بود و یکی از تفاوتها در نسخه سینمایی نبود فرصت کافی برای تمرین بود که این عزیزان وقتی به کار پیوستند وقت زیادی برای تمرین نداشتند. با این حال بازیهای قابل قبول و خوبی از آقای گلزار و خانم آهنگرانی دیدیم و برای من تجربه خوبی بود که با آقای گلزار کار کردم چون ارتباط خوبی داشتیم و خیلی راحت با هم تمرین میکردیم، ولی اگر بخواهم در بین تئاتریها مقایسه کنم با مهدی پاکدل خیلی روی صحنه راحتتر بودم، آن هم به این دلیل بود که طبق گفته یعقوبی. نقشها را از همان اول براساس من و پاکدل نوشته بود و به نظرم آن نسخهی اول خیلی درست بود.
وقتی اسامی بازیگران مطرح شد به عنوان یک بازیگر تئاتر گارد نداشتید که یک ستاره سینما به فیلم بیاید؟
واقعیت این است که اگر قرار بود من انتخاب بازیگران را انجام دهم، هرگز این انتخابها را نداشتم. آن هم به چند دلیل، از جمله اینکه در سینما نمیتوان به مخاطب دروغ گفت و همه چیز در پردهی سینما خیلی واضح و صادقانه دیده میشود. مثلا شما میتوانید باور کنید که گلزار و آهنگرانی خواهر و برادر باشند؟ البته این دلیل عامیانه است و از لحاظ سنی هم نمیتوان او را انتخاب کرد، ولی به هر حال از نظر تهیهکننده و کارگردان، تبلیغات فیلم و بهتر دیده شدن آن این انتخاب صورت گرفت. تا جایی که خود کارگردان میگفت، اگر بجز گلزار کس دیگری انتخاب میشد (چون افراد دیگری را در نظر داشتند)، این فیلم به احتمال زیاد در گروه هنر و تجربه اکران میشد و از این نقطه نظر کارگردان کاملا درست میگوید یعنی در مناسبات اکران و سینمادارها ممکن بود چنین اتفاقی بیفتد. با این حال تمام اینها را در حالی میگویم که بسیار راضی هستم از اینکه آقای گلزار در فیلم بازی کرد. از او چیزهای زیادی یاد گرفتم، چون در سینما بسیار مسلط است و خیلی خوب دوربین و قابها را میشناسد.
یک نکتهی دیگر را هم اضافه کنم. اصلا حضور آقای گلزار برای سینما همین است و سینما به چنین بازیگرانی نیاز دارد. خیلی جاهای دنیا مردم اصلا به نام بازیگر یک فیلم را میشناسند. ضمن اینکه حضور محمدرضا گلزار در «خشکسالی و دروغ» حتی اسم محمد یعقوبی و متن او را در سینما بر سر زبان میاندازد.